Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 19 decembrie 2022

Discuțiile privind Pilonul II s-au încheiat cu un acord între statele membre

Statele membre UE au ajuns la un acord privind directiva de implementare a Pilonului II al acordului OCDE, adică rata minimă de impozitare efectivă de 15% pentru companiile multinaționale mari, în cadrul summitului Consiliului European de joi, 15 decembrie. Încă de luni, 12 decembrie, președinția cehă a Consiliului UE a anunțat un acord între ambasadorii statelor membre cu privire la dosar ca parte a unui „mega-acord” ce leagă Pilonul II, planul de redresare al Ungariei și sprijinul financiar al UE de 18 miliarde de euro pentru Ucraina. În acea zi, Ungaria a confirmat că este pregătită să renunțe la vetoul său privind Pilonul II, dar Polonia și-a menținut o rezervă, solicitând o evaluare suplimentară. Joi, acordul a fost confirmat, în contextul unor noi asigurări date Poloniei cu privire la legătura dintre Pilonii I și II și al unei abțineri a Ungariei cu privire la Pilonul II. În concluziile sale, Consiliul European a făcut apel la Comisie să monitorizeze negocierile în desfășurare referitoare la convenția multilaterală (MLC) privind Pilonul I și să înainteze o propunere, după caz, până la sfârșitul lui 2023 în eventualitatea absenței unui acord în ceea ce privește Pilonul I. Textul final al Pilonului II rămâne în mare parte neschimbat față de versiunea din iunie. Noile norme se vor aplica oricărui grup mare, atât național, cât și internațional, care atinge pragul anual de peste 750 de milioane de euro în venituri consolidate în cel puțin doi dintre cei patru ani precedenți și care are fie o societate-mamă sau o filială situată într-un stat membru UE. Normele se vor aplica începând cu 31 decembrie 2023, în loc de 1 ianuarie 2023. ETAF a emis o declarație de presă cu privire la încheierea acestui acord.

Președinția suedeză a Consiliului European și-a prezentat prioritățile

Suedia, care va deține președinția Consiliului UE de la 1 ianuarie până la 30 iunie 2023, și-a prezentat, miercuri, 14 decembrie, programul de lucru. „Suedia preia președinția într-un moment în care Uniunea Europeană se confruntă cu provocări fără precedent. O Europă mai verde, mai sigură și mai liberă reprezintă fundamentul priorităților noastre”, a declarat prim-ministrul Suediei, Ulf Kristersson, cu prilejul unui discurs. Potrivit programului, în domeniul impozitării directe, se va acorda prioritate măsurilor ce vizează evaziunea fiscală, evitarea obligațiilor fiscale, planificarea fiscală agresivă și competiția dăunătoare în domeniul fiscal, cum ar fi actualizarea listei UE a jurisdicțiilor necooperante. De asemenea, președinția suedeză va face demersuri pentru a asigura o transparență fiscală sporită și pentru a consolida schimbul de informații relevante în cadrul UE, în special legat de activitatea privind DAC 8. Suedia promite să continue discuțiile în Consiliu referitoare la Directiva privind impozitarea energiei și să înceapă activitatea legată de pachetul TVA în era digitală, precum și să avanseze negocierile cu privire la pachetul AML.

Acord final privind Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon

Marți, 13 decembrie, s-a ajuns la un acord între Parlamentul European și Consiliul UE referitor la Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM), publicat în iulie 2021. Principalul obiectiv al acestui act legislativ este de a egaliza prețul carbonului plătit pentru produsele UE care operează sub incidența Sistemului european de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) și cel pentru bunuri importate. Acest lucru va fi realizat prin obligarea companiilor care importă în UE să achiziționeze așa-numitele „certificate CBAM” pentru a plăti diferența dintre prețul pe carbon plătit în țara de producție și cotele prețului pe carbon din sistemul ETS european. Actul legislativ se va aplica de la 1 octombrie 2023, dar cu o perioadă de tranziție în care obligațiile importatorului vor fi limitate la raportare. CBAM va viza fierul și oțelul, cimentul, aluminiul, îngrășămintele și electricitatea, conform propunerii Comisiei, și va fi extins la hidrogen, emisiile indirecte în anumite condiții, anumiți precursori, precum și la anumite produse din aval cum ar fi șuruburi și buloane și articole similare din fier și oțel. Acest acord a fost condiționat de un acord privind revizuirea ETS, care a fost, de asemenea, încheiat la 18 decembrie.

Parlamentul European a publicat proiectul de raport privind DEBRA

Parlamentul European a demarat lucrările la propunerea pentru o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA). Propunerea a fost prezentată în mai 2022 și vizează asigurarea aplicării unui tratament fiscal similar atât capitalurilor proprii, cât și datoriilor. În proiectul său de raport, eurodeputatul raportor Luděk Niedermayer (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Republica Cehă) a declarat că, în ciuda unor rezerve referitoare la propunere, acesta consideră că există o motivație economică solidă pentru a analiza pozitiv această propunere. Pentru a trata unele preocupări, opțiunea de a elimina treptat normele constituie un răspuns bun, adaugă acesta. Totodată, raportorul introduce schimbări minore la textul Comisiei, care își propune să sprijine IMM-urile. Întrucât IMM-urile sunt mai expuse la perioade mai mari de pierderi, o indemnizație sporită aferentă capitalurilor proprii, precum și o perioadă mai lungă pentru deductibilitatea fiscală ar trebui avute în vedere, a explicat eurodeputatul. În plus, raportorul propune o indemnizație sporită aferentă capitalurilor proprii pentru a reflecta mai bine costurile ridicate ale capitalului pentru IMM-uri. O introducere graduală a limitării aferente normei privind deducerea dobânzii, precum și deducerea completă permanentă a dobânzilor pentru împrumuturile reduse ar constitui o siguranță că propunerea nu va avea un impact negativ pentru IMM-urile mai mici care nu pot utiliza în mod eficient finanțarea prin capitalurile proprii. Opinia fără caracter obligatoriu a Parlamentului European va fi supusă la vot în martie 2023. În Consiliul UE, discuțiile referitoare la propunere au fost suspendate de președinția cehă, date fiind interconexiunile dintre aceasta și alte dosare privind fiscalitatea în domeniul întreprinderilor.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.  

Sursă foto: European Tax Adviser Federation – ETAF

Leave your comment