Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 27 februarie 2023

Activitatea IESBA în domeniul conduitei etice în planificarea financiară

Vineri, 17 februarie, International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA) a propus introducerea mai multor amendamente la Codul etic pentru profesioniștii contabili, cu scopul de „a îndruma raționamentele și comportamentul profesioniștilor contabili atunci când aceștia furnizează servicii de planificare fiscală și alte servicii conexe”. Această inițiativă a avut la bază preocupările de interes public tot mai mari referitoare la evitarea obligațiilor fiscale și rolul profesioniștilor în domeniile financiar-contabil și fiscal în contextul dezvăluirilor din ultimii ani, cum ar fi Paradise și Pandora Papers, a explicat IESBA. Principalele amendamente la Codul etic au scopul de:  – a explica tipurile de amenințări la adresa conformității cu principiile fundamentale de etică ale Codului care ar putea fi generate atunci când profesioniștii contabili sunt implicați în planificarea fiscală; – a stabili un principiu clar care să prevadă ca profesioniștii contabili să recomande sau să ofere consiliere cu privire la un acord de planificare fiscală doar dacă au stabilit că există o bază credibilă pentru acesta în legi și reglementări; – a impune analiza consecințelor legate de reputație, comerciale și economice extinse care ar putea fi generate de modul în care părțile interesate ar putea privi acordul de planificare fiscală înainte de a stabili furnizarea recomandării sau consilierii; – a furniza îndrumări practice pentru a ajuta profesioniștii contabili să gestioneze incertitudinea din „zona gri” atunci când desfășoară activități de planificare fiscală; – a trata alte chestiuni practice, inclusiv dezacordul cu clientul sau conducerea ori persoanele responsabile cu guvernanța, precum și documentația. Părțile interesate pot transmite comentarii cu privire la proiect până la 18 mai 2023. IESBA a organizat trei webinare pentru a explica în detaliu principalele propuneri. Mai multe informații sunt disponibile aici.

Ministrul de finanțe francez: Sunt „slabe” șansele de încheiere a unui acord privind impozitarea digitală

Negocierile privind realocarea drepturilor de impozitare (Pilonul I al acordului OCDE) sunt blocate de Statele Unite, Arabia Saudită și India. „Șansele de succes sunt slabe”, a transmis luni, 20 februarie, ministrul economiei și finanțelor al Franței, Bruno Le Maire. Potrivit acestuia, „în acest moment, lucrările sunt blocate, în special de Statele Unite, Arabia Saudită și India”. Arabia Saudită ar avea unele preocupări referitoare la aria de acoperire a excepțiilor care privesc activitățile extractive, în timp ce India și-ar dori îmbunătățirea mecanismului de sprijin și, în special, a mecanismului de construire a capacității fiscale pentru a ajuta jurisdicțiile țărilor aflate în dezvoltare să implementeze acordul OCDE. OCDE lucrează la pregătirea textului convenției multilaterale pentru a fi semnat în vară, astfel încât Pilonul I să intre în vigoare în 2024. Totodată, convenția multilaterală va impune semnatarilor să retragă orice impozite aferente serviciilor digitale și alte măsuri unilaterale similare pe care le-au adoptat. Bruno Le Maire a reiterat poziția Franței potrivit căreia, dacă G20 și statele OCDE nu au putut să convină asupra implementării practice a impozitării digitale, statul va susține implementarea acestuia la nivelul UE. Pilonul I a fost discutat în timpul unei ședințe a miniștrilor de finanțe ai G20 și guvernatorilor băncilor centrale ai G20 din India, ce a avut loc în perioada 24-25 februarie. Raportul privind fiscalitatea al secretarului general al OCDE adresat miniștrilor de finanțe G20 poate fi consultat aici.

Parlamentul European: Nou studiu privind costurile de conformitate suportate de companii

Costurile de conformitate fiscală suportate de întreprinderile private de pe piața unică europeană sunt cuprinse între 1 și 2% din cifra de afaceri, potrivit unui nou studiu solicitat de Subcomisia pe probleme fiscale (FISC) a Parlamentului European și publicat miercuri, 22 februarie. Costurile de conformitate însumează, în medie, aproximativ 15.000 de euro pe an pentru întreprinderile localizate în cele 27 de state UE plus Regatul Unit al Marii Britanii, se arată în studiu. Costurile de conformitate fiscală ar crește în termeni absoluți odată cu dimensiunea firmei, dar mai puțin decât nivelul proporțional. În consecință, întreprinderile mai mici suportă costuri de conformitate relativ mai mari, constată studiul. Costurile de conformitate fiscală medii ar fi cuprinse între 13.897 de euro, pentru companiile mici, și 33.917 euro, pentru companiile mari. Autorii studiului concluzionează că armonizarea bazelor fiscale ar implica în principiu o reducere a complexității și, în consecință, a costurilor de conformitate asociate cu diferitele activități și expertiza necesare pentru a îndeplini în mod adecvat obligațiile de conformitate. În special, aceștia recunosc că viitoarea propunere Întreprinderile din Europa: Cadru pentru impozitarea veniturilor (BEFIT) are un potențial ridicat de a reduce costurile de conformitate. Pe de altă parte, aceștia au subliniat că reformele de la nivelul UE care încă permit guvernelor naționale să păstreze scutirile de impozite sau cele care impun doar regimuri fiscale minime (cum ar fi normele ATAD) ori cele care se aplică unui set foarte limitat de întreprinderi sunt probabil mai puțin eficiente în diminuarea costurilor de conformitate fiscală.

EPPO a dejucat o fraudă în materie de TVA în valoare de 25 de milioane de euro, desfășurată în opt state membre UE

Marți, 21 februarie, Parchetul European (EPPO) a arestat numeroase persoane în cadrul unei operațiuni desfășurate în opt state membre UE împotriva unei organizații criminale cu centrul în Spania, care se presupune că ar fi orchestrat o fraudă masivă în materie de TVA în valoare de 25 de milioane de euro, a transmis instituția, într-un comunicat de presă. În cadrul operațiunii cu numele de cod „Marengo Rosso” s-au desfășurat 39 de percheziții și au fost arestate 17 persoane în mai multe state, prin proceduri simultane derulate în Cehia, Ungaria, Italia, Luxemburg, Portugalia, Polonia, Slovacia și Spania. Speța implică un carusel de fraudă suspectat în materie de TVA, o schemă infracțională care profită de normele UE privind tranzacțiile transfrontaliere dintre statele membre, întrucât acestea sunt scutite de TVA. Potrivit investigației, schema de fraudă a implicat utilizarea companiilor fictive în diferite state, prin intermediul cărora erau comercializate telefoane, tablete, calculatoare și alte echipamente electronice, utilizând facturi fictive, cu scopul de a evita plata TVA. Lanțul companiilor fictive a permis și solicitări pentru rambursări de TVA de la autoritățile fiscale naționale la care fraudatorii nu aveau dreptul, toate acestea conducând la profituri ilegale de proporții. În final, bunurile erau vândute la prețuri foarte competitive pe piețe online din diferite state. Profiturile ilegale erau apoi „spălate” și reinvestite în proprietăți imobiliare cu valoare ridicată din diferite state, inclusiv Cehia, Italia și Portugalia, a explicat EPPO.

Acțiunile DG TAXUD pentru ajutorarea Ucrainei

Direcția Generală pentru Impozitare și Uniune Vamală (DG TAXUD) din cadrul Comisiei Europene a realizat un bilanț al acțiunilor pe care le-a întreprins pentru a ajuta Ucraina, în cadrul unui buletin de știri publicat miercuri, 22 februarie. Pe partea de impozitare în special, DG TAXUD a lansat un plan de aplicare a reglementărilor fiscale care a inclus acțiuni ale autorităților fiscale europene cum ar fi auditurile fiscale, verificarea restituirilor de impozite și schimbul de informații dintre autorități. A fost înființat un subgrup pentru fiscalitate în cadrul grupului operativ de „înghețare și confiscare” („Freeze and Seize”) pentru a coordona activitatea legată de acest plan și pentru a asigura implementarea adecvată a acestuia. Pe partea umanitară, DG TAXUD a acordat scutiri de la plata TVA și a taxelor vamale pentru bunurile pe care statele membre le-au importat pentru a ajuta cetățenii ucraineni. Totodată, au fost lansate discuții în rândul statelor membre pentru a evita dubla impozitare a refugiaților ucraineni și a fost inițiată o analiză a altor măsuri fiscale și vamale care ar putea facilita integrarea cetățenilor ucraineni pe piața europeană, transmite instituția.

Declinarea responsabilității:

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

Sursă foto: European Tax Adviser Federation – ETAF

Leave your comment