Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 25 mai 2020

Ambasadorii UE aprobă concluziile Consiliului UE cu privire la DAC7

La 20 mai a.c., ambasadorii statelor membre pe lângă Uniunea Europeană (Coreper) au aprobat concluziile Consiliului cu privire la „evoluția viitoare a cooperării administrative în domeniul fiscal în UE”. Acest document recunoaște necesitatea unei revizuiri a Directivei Consiliului 2011/16/UE ce vizează schimbul de informații cu privire la veniturile generate prin intermediul platformelor digitale. Mai mult decât atât, documentul face apel la Comisia Europeană pentru a asigura protecția datelor și exprimă anumite îngrijorări cu privire la o potențială încălcare a securității datelor care fac obiectul schimbului de informații între autoritățile fiscale din UE. Nu în ultimul rând, documentul sugerează faptul că activitățile conform DAC (Directiva privind Cooperarea Administrativă) și Regulamentului cu privire la cooperarea administrativă în materie de TVA ar trebui coordonate.

Comisia Europeană face apel la 6 state membre UE pentru a combate planificarea fiscală agresivă

La 20 mai a.c.,Comisia Europeană a publicat documentulSemestrul european – Pachetul de primăvară, care conține recomandări de politică economică și de relansare a creșterii durabile pentru toate statele membre ale UE, în contextul pandemiei cauzate de COVID-19. Recomandările specifice fiecărei țări includ și un apel clar către 6 state membre (Cipru, Ungaria, Irlanda, Luxemburg, Malta și Țările de Jos) de a lua măsuri împotriva planificării fiscale agresive favorizate de anumite reglementări interne în domeniul fiscal. Conform Comisiei, companiile care practică planificarea fiscală agresivă profită de anumite caracteristici ale sistemelor fiscale din aceste state.

Acordul cu privire la pilonul 1 al OCDE ar putea fi amânat până în 2021

La 21 mai a.c., în cadrul unei conferințe organizate deCentrul pentru politică fiscală al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), Pascal Saint-Amans, directorul centrului, a confirmat că există anumite dificultăți în ceea ce privește găsirea unui acord referitor la propunerea OCDE pentru pilonul 1. SUA au o anumită responsabilitate în acest sens ca urmare a declarațiilor contradictorii cu privire la pilonul 1, în special din pricina propunerii Statelor Unite din decembrie 2019 privind „regimul sferei de influență”. Saint-Amans a avertizat că, dacă multinaționalele din SUA încearcă în continuare săamâne un acord global, mai multe țări (de exemplu, Nigeria, India, Egipt, Franța, Regatul Unit, Austria, Spania, Italia și Turcia) vor lua măsuri unilaterale și vor impune propriile impozite digitale. Acordul este, de asemenea, împiedicat de unele țări care doresc ca pilonul 1 să se aplice doar companiilor digitale și care își susțin argumentele subliniind modul în care criza economică generată de pandemia de COVID-19 a protejat în mod firesc activitățile digitale, deoarece acestea sunt singurele care prosperă la momentul actual, comparativ cu magazinele fizice de pe străzile principale, care sunt închise aproape peste tot. În ceea ce privește acordul privind pilonul 1, Pascal Saint-Amans a declarat că, întrucât ședința plenară a OECD/G20 cu privire la Cadrul Inclusiv privind BEPS (Erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor) din luna iulie a fost anulată, OCDE depune eforturi pentru a putea furniza ceva concret în luna octombrie. Cu toate acestea, el a recunoscut că luna octombrie este un termen prea apropiat și că OCDE ar putea avea nevoie de mai mult timp pentru a ajunge la un acord cu privire la principalele caracteristici ale propunerii.

Cererea de ajutor de stat depusă de FIAT provoacă nemulțumiri în rândul opiniei publice

La 16 mai a.c., FCA-Chrysler (filiala italiană a FIAT Group) a solicitat un ajutor de stat de 6,3 milioane de euro din partea guvernului italian pentru a face față crizei economice declanșate de pandemia de COVID-19. Ajutorul de stat ar trebui acordat în conformitate cu „decretul de lichiditate” adoptat de guvernul italian în luna aprilie. Mulți dintre politicienii italieni și-au exprimat nemulțumirea cu privire la faptul că acum șase ani Fiat și-a mutat sediul din Torino în Amsterdam din motive fiscale, iar ajutorul de stat ar sprijini întregul grup, inclusiv filialele din jurisdicțiile care aplică impozite mici. Mai mult decât atât, garanția publică ar permite companiei-mamă să economisească numerar și să plătească dividende de 5,5 miliarde de euro acționarilor înainte de a încheia fuziunea cu grupul francez Peugeot. Conform europarlamentarului italian CarloCalenda (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților), fuziunea cu Peugeot este motivul pentru care grupul FCA-Chrysler a solicitat ajutorul de stat.

Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.

(Copyright foto: ETAF)

etaf0605